Na začátek něco o tom, k čemu vám vlastně klávesové zkratky jsou. Je to prosté, udělají vaši práci efektivnější. Místo klikání myší prostě zmáčkněte dvě až tři klávesy na klávesnici a je to. Musíte si to samozřejmě nejdříve zautomatizovat, a to tak, že klávesovou zkratku minimálně 5-10x použijete. Ze začátku to dá trochu práci si na to zvyknout, mozek bude trošku protestovat, ale věřte mi, ušetříte si tím cenné minuty a práce bude rychleji hotová.
Zdánlivá hloupost, ale pokud pořád používáte pravé tlačítko myši, schválně si stopněte, jak dlouho vám to trvá. Klikněte na pravé tlačítko myši, vyberete „Kopírovat“, pak musíte zase kliknout na pravé tlačítko a dát „Vložit“. Mně to zabere cca 10 vteřin. Namísto toho Ctrl+C a Ctrl+V mám hotové za 5 vteřin. To je zefektivnění o celých 100%, to je prostě wow!
Tak a teď si to 5x vyzkoušejte. Nemusíte jen v Excelu, dá se to použít všude.
Ctrl + C:
Ctrl + V:
Na obrázku vidíte i Možnosti vložení neboli Vložit jinak, taky velice užitečná věcička, o tom ale jindy.
Další zdánlivá hloupost. Ale! Už se vám někdy stalo, že jste měli rozpracovaný soubor a najednou vám spadl počítač, vypla se elektřina nebo se stalo něco mezi nebem a zemí a vy jste přišli o veškerou svou práci? Tak pro tyto případy je tady Ctrl + S. Uložíte změny, které jste dosud provedli. Když si zvyknete toto dělat průběžně, tak už se vám nikdy nestane, že přijdete o hodiny práce.
Opět si hned vyzkoušejte a zkoušejte kdykoli budete dělat cokoli na počítači. A kdykoli si vzpomenete.
Opět se dá aplikovat kdekoli, ne jen pro práci v Excelu.
Na tuto zkratku už potřebujete obě ruce, ale zejména pokud pracujete s čísly, tak ji budete milovat!
Je to zkratka pro formátování čísla v buňce tak, že vám ho oddělí na tisíce a udělá dvě desetinná místa. Čili vám číslo upraví do snadno čitelné formy. Když se podíváte na obrázek níže, které číslo se vám lépe čte? Určitě to vpravo, že? Je to stejné číslo jako vlevo, jen jsem použila Shift + Ctrl + !.
Zase to rovnou zkuste na několika číslech.
Tato klávesová zkrátka je použitelná jen v Excelu.
Taky vás občas štve, jak pořád musíte překlikávat myší mezi okny, obzvláště, když něco někam přepisujete nebo kopírujete?
Tak na tohle slouží Alt+Tab. Přepíná vás mezi okny, která jste měli otevřena jako poslední. Takže pokud máte otevřenou např. nějakou excelovou tabulku a potřebujete např. přepsat čísla třeba do nějakého wordového dokumentu, tak jednoduše zmáčkněte Alt+Tab a jste v z Excelu ve Wordu. Zmáčkněte podruhé a jste zpět v Excelu. Pro mě naprosto lifechanging zkratka 🙂
Opět vyzkoušejte a zkoušejte kdykoli vás to napadne.
Pokud máte otevřených víc oken, stačí držet Alt a mačkat Tab a přepínate se mezi jednotlivými okny.
Zautomatizování této klávesové zkratky vám ušetří hodiny času a spoustu nervů 😀
To bude pro dnešek vše, abych vás nezahltila. Zkuste si tyto zktarky vícekrát a sami uvidíte, která vám nejvíc vyhovuje a která pro vás bude nejpřinosnejší. Snad aspoň jedna ano 🙂
Další články nejen o Excelu najdete zde.
Pokud se vám článek líbil a byl pro vás přínosem, můžete dát follow na Instagramu Excel srozumitelně. Každý týden v pondělí a ve středu sem přidávám nové excelové tipy a rady.
Díky.
Radka